Den senaste tiden har många företag ställts inför en blixtomställning till en mer digital vardag. Skiftet från analoga till digitala kanaler har snabbats upp ordentligt med följden att alltfler frågor kommer in kring tips på hur du som företagare ska tänka för att navigera dig mellan den digitala världens alla verktyg och möjligheter.

2019 släpptes Telias digitala index för andra året i följd, undersökningen görs bland 1000 företag och tar reder bland annat ut den generella skillnaden mellan stora jämfört med små företag digitala mognad.

Här har vi listat fem tips utifrån resultatet av Telias digitala index 2019 till dig som står inför att se över företagets digitala verksamhet.

1. Vilka monotona arbetsuppgifter kan automatiseras?

Det pratas ofta om att automatisering stjäl människors jobb. Men å den andra sidan så kan automatisering göra ditt företag attraktivare. Automatisering av repetitiva sysslor som fakturahantering kan göra det enklare för ditt företag att locka och behålla medarbetare.

2. Hur bemöter ditt företag era kunder digitalt?

På samma sätt som ett gott bemötande i en fysisk butiksmiljö ökar chansen att din kund vill handla så gynnas du som företagare också av goda bemötanden digitalt. Konsumenter har snabbt blivit kräsna i den digitala miljön och förväntar sig enkel och smidig hantering av sitt ärende hos ditt företag. Moment som att boka tid, bli besvarad i chatten, navigering på hemsida, beställa varor och så vidare är del av kundens upplevelse av ditt företags digitala bemötande.

Blir dina kunder lika trevligt bemötta digitalt som fysiskt?


3. Vilken nytta kan ditt företag dra av datainsamling?

Generellt sett används datainsamling mer utvecklats och i större utsträckning av större företag. För dig som vill komma igång med datainsamling så kan verktyget beskrivas i tre steg. Du måste samla ihop din data. Beroende på dina resurser kanske du däremot inte ska börja med att försöka samla ihop alla data du har, utan kanske börja med 2-3 datapunkter per kund. Du måste analysera din data. Det är genom analysen som du skapar insikter och förstår vad nästa logiska steg blir med dina kunder. Du måste agera på din analys. Det är ofta i det här steget som många fastnar. Genom krångliga system eller organisatoriska silos så kommer inte insikterna dit där de gör nytta.

4. Skulle ditt företag kunna använda flexibilitet som attraktionskraft för att locka talang?

Företag som nått långt i sin digitala utveckla lyckas i högre utsträckning behålla sin personal och locka nya talanger enligt Telias digitala index. En nyckel är att personal ges möjlighet att jobba flexibelt, vilket efterfrågas i allt större utsträckning. Digitala lösningar i så stor utsträckning att personal ges möjlighet att jobba flexibelt är ett sätt att möta framtidens talanger.

5. Vilka delar av er digitala verksamhet kan ni tjäna på att släppa till någon annan?

När företag väljer ut vilka delar man vill jobba med och vilka delar man helst släpper så hamnar IT-driften högt upp i Telias digitala index. IT-problem stjäl mycket resurser intern, lägg istället energin på att digitalisera er verksamhet på ett smart sätt.

Inte heller i den digitala världen behöver man kunna allting själv. Outsourca digitala delar företaget inte behärskar för att istället fokusera på det ni är duktiga på. Foto: Göran Strand.

Läs senaste upplagan av Telias digitala index på länken: https://www.telia.se/dam/jcr:ba327f23-38b5-482d-a7e3-41e89f295045/telias_digitala_index.pdf?intcmp=foretag_storre_redo_folder.

TEXT: MATTIAS BÅNGMAN