Elare UF har rönt framgångar tidigare under våren bland annat som tvåa i kategorin kommunikation på Ung Företagsamhet Jämtlands prisutdelning i mars. Efter en läsvärd reflektion kring ungt företagande i coronakrisen belönas gänget nu med att vinna MerDigitals affärsomställningstävling. Utöver äran väntar en helikoptertur med Storm Heliworks och fyra timmars företagsrådgivning med Peak Inkubatorn.

—När vi tittar tillbaka på året så är vi faktiskt tacksamma över att fått insyn i hur det är att driva företag under en av de största kriser vi haft i modern tid, säger VD Rebecka Olofsson.

Tillsammans med marknadsföringsansvariga Yrsa Alander, ekonomiansvariga Amanda Saleh och inköpsansvariga Ida Ragnvaldsson blickar Olofsson tillbaka på året som började i augusti, kort därefter sjösatte Elare UF sina första produkter på marknaden.

—Hela vår grupp är väldigt modeintresserade och kom fram till att vi skulle köpa in och sälja axelband till väskor. Det ger våra kunder möjlighet att variera sin stil utan att behöva köpa en helt annan väska. Vi bestämde tidigt för att försöka komma ut på marknaden så fort det bara gick för att få maximal tid till försäljningen.

Elare UF säljer utbytbara axelband till väskor.

Kort processtid och inte alltför mycket funderande och skissande hemma på kammaren beskriver Olofsson som en framgångsfaktor för Elare UF och som ett tankesätt fler hade kunnat gynnas av.

—Vi var först ut på marknaden i vår klass. Vi sålde i september medan många inte började förens december. Istället för att tänka igenom alldeles för utstuderade planer har vi tagit allt lite som det har kommit. Mycket har förändrats på senare tid i coronakrisen men faktum är att modebranschens ständiga förändringar sker i en hastighet som jag upplever inte är alltför långt därifrån. 

Insikten om att modebranschen är svår att planera för med för lång tidshorisont tror Olofsson gjorde Elare UF mer redo för coronakrisen.

—Inledningsvis trodde vi att coronakrisen skulle bli kortvarig, vi skulle göra en ny beställning till ett bredare sortiment men hindrades när vår leverantör i Kina var tvungna att pausa sin export. Vi insåg ganska snart att besvären skulle bli långvariga och la då om fokus till att sälja slut på befintligt lager och lägga ännu mer krut på att hålla dom produkterna heta genom att uppdatera och variera innehållet i våra sociala medier mer.

För sociala medier det är något Elare UF kan. Med uppåt 600 följare på Instagram är man i topp bland länets UF-företag vilket visade sig bli en viktig livlina när krisen kom.

—Vi fick ställa in utställningar på mässor men kunde öka engagemanget i sociala medier. Vår taktik i sociala medier är att vara personliga och visa verkligheten istället för att göra allt helt perfekt i en studio. Dokumentera istället för tillrättalägga för mycket helt enkelt. Vi alla i gruppen lockas och får en härlig känsla av den sortens innehåll och därför har vi kört på det.

Vad väntar närmast? Studentfirande i helikopter och sedan storsatsning på Elare UF?

—Haha, vi får se. Vi ska boka helikopterturen med Stefan på Storm Heliworks på måndag vilket är starten på vår studentvecka. Elare UF kommer avvecklas i sin nuvarande form, jag skulle dock gissa på att många i gruppen har fått mersmak på att företaga. vi har haft väldigt kul och det har inte känts som en skoluppgift eller ett jobb, mer som ett intresse, konstaterar Olofsson.

TEXT MATTIAS BÅNGMAN

Läs Elare UF:s tävlingsbidrag i bilden nedan