Ett heltidsarbete. Det säger Stabilisators VD Petra Örjegren om jobbet med att kommunicera kunderna med ny och relevant information om coronakrisen kopplad till deras redovisningstjänster. En förutsättning som dock underlättat arbetet är att redovisningsbyrån år 2017 övergick till ett helt digitalt arbetssätt.

—Jag har inte gjort annat senaste två veckorna än uppdaterat mig själv och våra kanaler om det förändrade läget och om det som är aktuellt för våra kunder, säger Petra Örjegren som är VD på redovisningsbyrån Stabilisator.

Sedan 2017 har Stabilisator övergått till ett helt digitalt arbetssätt, sett till branschen så är den omställningen inte helt vanlig. Örjegren pekar ut ett par särskilda faktorer som gjort att många redovisningsbyråer inte tagit steget.

VD Petra Örjegren, Stabilisator
Stabilisators VD Petra Örjegren har bråda dagar med att hålla kunderna väl informerade i coronakrisen.

—För ett par år sedan trodde man hela branschen skulle ställas om mycket snabbare än utfallet. Beroende av att vi redovisningskonsulter generellt inte har drivit på omställningen tillräckligt hårt så finns det fortfarande många kunde därute som ser på sin fysiska pärm i bokhyllan som en trygg snuttefilt. En annan del som släpar efter är bokföringslagen, idag ska alla underlag sparas så som du fick dom i 3 år, exempelvis via pappersfaktura. Detta trots all arbetssätten och verktygen för digital hantering utvecklas i en våldsam takt, säger Örjegren.

Redovisningsekonomer
Stabilisators redovisningsekonomer Maja Håkansson och Lisa Björk har övergått till ett helt digitalt arbetssätt.

För en månad sedan kunde inte Stabilisator drömma om hur stor fördel deras digitala omställning skulle kunna visa sig vara.

–Jag är otroligt tacksam över att vi idag har gjort vår digitala resa. Den har kostat men vi är numer vana och rustade. När nu coronakrisen slog till får vi sätta systemets alla delar under maximalt test för första gången. Vi är vana vid att hantera och göra kunder bekväma i att bli bemötta digitalt.

Redovisningsbranschens följder av coronakrisen menar Örjegren blir att det sista steget kommer tas till en fullt utvecklat digitalt system.

– Idag vill företagare veta sitt resultat i realtid, man har inte tid att vänta en månad. I krissituationer blir det ännu viktigare att jobba digitalt i realtid, att allt kommer in i systemet på en gång. Följden av coronakrisen lär bli att e-faktura standardiseras och att företagare ges större möjlighet att lämna bort arbetsuppgifter som idag kräver fullmakt.

Stabilisator
Kontorschef Gry Flodin berättar att alltfler medarbetare jobbar hemifrån under coronakrisen men att man håller gängets sociala behov i schack genom virtuella kafferaster.

Stabilisators blogg hittar du som företagare bra information och handfasta tips på redovisningsfrågor relaterade till coronakrisen. Visste du exempelvis att gåvor ej är avdragsgill

För dig som behöver ytterligare vägledning så erbjuder Stabilisator nu en timmes gratis rådgivning. 

*Artikeln är ett samarbete mellan MerDigital.se och Stabilisator.