Hem Digitalt Digitala medier en livlina för cityrestauranger

Digitala medier en livlina för cityrestauranger

Lokalytor smalnas av och kostnadskostymer slimmas. Två veckor in i Coronakrisen berättar Jazzköket om en match mot utmaningar man tidigare inte kunnat fantisera om. —”Vi har bra närvaro på sociala medier, jag hade aldrig kunnat ana att det verktyget skulle bli så viktigt som nu” säger ägaren Hedda Perström.

Tidigare under måndagen gick gänget bakom Jazzköket ut med att man under måndagar till torsdagar stänger den del av verksamheten som kallas just Jazzköket, istället väljer man att utöka öppettiderna för den andra delen av verksamheten som kallas Saluhallen.

–Vi har två verksamheter under samma paraply vilket är en ljusglimt mitt i dessa svåra tider. På Saluhallen har vi snabbt kunnat ställa om till take away som en huvudsaklig inriktning vilket är den del av försäljningen som hållit oss någorlunda sysselsatta de senaste dagarna, säger ägaren Hedda Perström.

Hedda Perström och hennes 20 medarbetare starka restaurangverksamhet kämpar på i den samhällsekonomiskt mest utmanande situationen på decennier.

När halva verksamheten mer eller mindre stänger ner så är en problematisk situation oundviklig och svårigheten att sysselsätta personalstyrkan stor. Ljusglimtar finns dock.

–Vi har verkligen fått märka vilken fantastiskt trogen kundbas vi har, många försöker ställa om sina vanor till take away och är också duktiga på att sprida den information vi publicerar.

Just möjligheter till att nå ut med information är ett ämne som Perström lägger tung vikt vid.

–Vi har lagt mycket tid på sociala medier tidigare men för en månad sedan kunde jag aldrig ana att det skulle kunna vara ett så viktigt verktyg som nu. Dels för att nå ut med våra erbjudanden och attrahera kunder, men också för att vi måste kunna anpassa vår verksamhet i samma snabba takt som världen förändras just nu. Vi når många via sociala medier vilket gör att vi känner oss tryggare i att folk vet om att våra öppettider exempelvis kan ändras mycket fortare än tidigare, säger Perström.

Förutsättningarna för företagare svänger lika snabbt som dom är oförutsägbara men Hedda Perström vågar ändå titta mot horisonten.

–Folk sluter upp otroligt bra nu och konsumerar medvetet för att rädda de lokala handlarna. Jag tror att medvetenheten inför att alla lokala näringar är beroende av att vi konsumerar deras produkter kommer öka, folk förstår att ens lokala restaurang egentligen aldrig har större buffert än att den klarar ett par veckor utan handel. Jag tror att det kommer finnas en bra marknad för den vars affärsidé handlar om att gynna lokala näringar i alla led, avslutar Hedda Perström.

Den närmsta tiden håller Jazzköket öppet fredag-lördag 18-22 medan Saluhallen utökar öppettiderna till måndag-torsdag 11-20, fredagar 11-19 (som vanligt) och lördag-söndag 11-16 (som vanligt).

MATTIAS BÅNGMAN

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Must Read

Missa inte fredagens livesända paneldiskussion!

Utgångspunkt: Vi vill stämma av vart paneldeltagarna i sina olika företrädande roller befinner sig utifrån...

Mota corona digitalt — men möta framtiden lokalt

Snabba på digitala lösningar men en stark tro om att medvetenhet för den lokala handeln, det är den samtida tesen och den...

Så stärker du varumärket och skapar fortsatt efterfrågan i kristider

Att Covid-19 har svept över världen och orsakat stor påfrestning på samhället, hos företagare och människor har inte gått någon förbi. Ingen...

Leder COVID-19 till distansarbetets stora genombrott?

En genombrottstid för distansarbete och en generellt ökad intern kommunikation. Det är ett framtidsscenario och en följd av coronapandemin som spås av...

Kommer COVID-19 förändra allt?

Affärsutvecklingen har genom större delar av modern historia rört sig i vad många har upplevt som en rasande fart, likväl lär mycket...