Ett bra innehåll på en webbsida görs inte rättvisa om besökaren måste vänta för länge på uppladdningen. Hastigheten på besökarens uppkoppling är inte hela lösningen. MerDigital.se bad Velumis VD Fredrik Montell om en pedagogiskt förklaring av skillnaden på webbhotell och webbhotell.


–Generellt använder man inte en brödkniv för att filéa fisk och heller inte en filékniv för att skära bröd.

Velumis VD Fredrik Montell beskriver webbhotell utifrån perspektivet av knivarnas värld för att beskriva att “one size fits all” precis som inom de flesta andra produktkategorier, inte fungerar här heller. Rätt hosting till rätt webbplats förklaras vidare.


–Många gånger är ens webbhotell en generisk lösning byggd för att passa “alla”, det fungerar tyvärr inte så enkelt. Ett högpresterande företag väljer ett webbhotell som är finjusterat för exempelvis WordPress eller annat publiceringsverktyg. Följden för generiska lösningar blir många gånger en lägre hastighet, säger Montell.

Finjusterade lösningar för WordPress är Velumis modell.


En annan begränsning mellan ett sämre och ett bättre webbhotell beskriver Montell som resursfördelningen.


–Många webbhotell delar resurser med hundratals andra kunder. Det kanske är en konstig jämförelse men du vill ju inte dela en motor bland dina tio kompisars bilar. Velumis webbhotell jobbar istället mot instanser med dedikerade resurser för varje enskild kund.

Det må låta som att han kan mycket om webbhotell, Montell. Men då ska man veta att han 2015 kom till en punkt i sin dåvarande affärsverksamhet där ett eget webbhotell var en nödvändighet.


–Vi drev ett marketing tech-bolag med runt 500 kunder. I den verksamheten upplevde vi att det saknades en riktigt vass plattform för webbutvecklare och hastigt uppstod Velumi.


Maximal prestanda men med relativt sett standardiserade lösningar beskrivs vara Velumis modell.

–Vi standardiserar så långt det går men gör det ENDAST för WordPress vilket gör att vår lösning alltid är rätt för rätt typ av webbplats. Vi köper helt enkelt in mycket prestanda till varje enskild kund. I tider då fler och fler jobbar hemifrån och fler möten, interaktioner och affärer sker online vill många företagare säkerställa att deras hosting gör jobbet – därför har vi sett en ökad förfrågan på högkvalitativa lösningar. 

*Artikeln är producerad i ett samarbete mellan MerDigital.se och Velumi.

MATTIAS BÅNGMAN