Hur skulle du ha löst en planerad reklamfilmsinspelning om ingen får gå utanför sitt eget hus? Den Årebaserade mediaproducenten Jabangi hittade svaret i en gammal oefterfrågad arbetsmodell som nu har seglat upp som en jättemöjlighet.

Som många andra företag blev corona-krisen en ordentlig lägesförändrare för mediaproducenten Jabangi. Stationerade i Åre, Stockholm och Göteborg jobbar Jabangi med kommersiell film och stillbild.

— Vi fick många avbokningar på våra vanliga marknader. Ganska tidigt började vi istället titta på en arbetsmodell som vi hade diskuterat långt tidigare, men som först nu visade sig ha en efterfrågan, säger projektledare Tove Liliequist som leder Åredelen av företagets verksamhet.

Projektledare Tove Liliequist har sin bas i Åre.

Följden av de väldigt restriktiva nedstängningarna som gäller i exempelvis USA har lett till att många reklamkampanjer har satts på paus, budgetar finns men inspelningsmöjligheter saknas. Med de förutsättningarna i åtanke började Jabangi att pröva en arbetsmodell där man livestreamar filmningar från en lämplig miljö i Sverige för att en kund skulle kunna sitta och styra inspelningen på avstånd. Metoden visade sig vara tekniskt genomförbar så dialog inleddes med en amerikansk kontakt för att undersöka efterfrågan. 

— Med viss tveksamhet beslöt sig företaget för att testa. Deras creative director följer ett par kameravinklar från vår inspelningsplats för att kunna styra så långt det går. Det blir ett par sekunders fördröjning i hans vy men i övrigt så är konceptet väldigt lyckat, säger producenten Johannes Maxweller.

Creative director Andreas Wessberg tillsammans med producenten Johannes Maxweller. Foto: Press.

Möjligheten som har öppnat upp sig för Jabangi är en marknad med andra spelregler än den svenska.

— Storleken på produktioner är en helt annan, i USA jobbar ett förhållandevis ”litet” företag fortfarande med en stor kampanjbudget jämfört med vad som är normalt på svensk marknad, säger Maxweller.

Arbetsmodellen ser Jabangis egna creative director Andreas Wessberg som användbar även i sitt eget arbete när han styr produktioner på olika håll i Sverige. Med en viss dos innovationskraft och kreativitet tror Wessberg också att andra branscher kan komma att nyttja liknande koncept.

— Det vi har gjort är väl egentligen inte mer komplicerat än en vanligt skype-möte upphöjt i två. Istället för att bara prata så använder vi livesändningen till att genomföra något praktiskt. I min vanliga roll som creative director kommer vi garanterat använda metoden i framtiden när jag, från mitt kontor i Åre, vill ha kontroll över en inspelning i Gällivare på förmiddagen och en i Malmö på eftermiddagen, utan att behöva flyga i onödan.

MATTIAS BÅNGMAN