Hur använder vi tiden på bästa sätt under coronakrisen för att bädda för bättre framtid? Frågan gick till aktörer från näringslivet, idrotten och kulturen under MerDigitals livesända diskussion på Storsjöteatern på fredagen.

Kanske var det restaurangägaren och kulturarbetaren Manne Mosten som sammanfattade svaret bäst – på frågan vad gör vi nu?

– Vi hittar nya affärslösningar som ger inkomster till fler, sa han.

Martina Lundholm Stefan Fredriksson Manne Moste Oliver Dogo
Från vänster Martina Lundholm, Stefan Fredriksson, Manne Mosten och Oliver Dogo.

Det handlar om att ställa om istället för att ställa in. Manne Mostens Norra Station har börjat testa nya idéer under coronakrisen. Han använder sin restaurang och lokal till mat, musik och livesändning. Med digital livesändning kan fler betalande ta del av både musik och middag och samtidigt följa påbudet om social distansering. Intäkterna delas lika. Likaså har Jämtlands basket hitta nya publiklösningar och slagit biljettrekord digitalt. Deltagarna konstaterade att det nya nuläget är bara i början.

– Vissa saker blir förändrade i grunden och det tittar företagen mer på, när det gäller riskkapital då är det stiltje så är det, sa Jörgen Larsson, vd på Inlandsinnovation.

Visita som har medlemmar i besöksnäringen har haft en turbulent tillvaro. Många medlemmar ringer och konkurserna radas på varandra.

– Det handlar om att lyssna. Först hade vi permitteringsvågen sen kom konkursvågen och nu är det påtryckningar att mer måste göras från regeringshåll, sa Teres Gärdin regionchef på Visita.

– Danmark har en modell där staten hjälper till med de stora kostnaderna för vår bransch. De stora kostnaderna är personal och hyra. Det är ett sätt att rädda det som är kvar, säger Teres Gärdin vars organisation har använt tiden till att göra utbildningssatsningar.

Från vänster Martin Sahlberg, Jörgen Larsson, Mikael Bernervall, Teres Gärdin och Magnus Swartling.

– Det vi upptäcker i en kris som denna är hur viktig idrotten och kulturen är. Detta är viktigt för vår bransch, säger Gärdin.

Oliver Dogo regionchef för Handelskammarens konstaterade vilken handlingskraft det finns hos det offentliga nu, där kommuner, regioner och regering varit snabbare i besluten.

– Viktigast just nu är att titta på det som kommer efter det här, att kommunikationerna som flyg och tåg kommer igång, sa han.

På IUC Z-group har man använt tiden till att erbjuda stöd och råd till länets industriföretag.

– Industrins stålbad väntas om en månad eller mer och vi försöker få företagen att använda befintliga projekt för att få hjälp med att hitta nya leverantörer, ta del av distansutbildningar och översyn av företagen, sa Stefan Fredriksson vd för IUC Z-group och tillägger att industrin fortfarande till viss del är i chockfas.

På frågan vad som händer efter krisen svara Martin Sahlberg vd för Destination Östersund att det lokala är på alla läppar.

– När det gäller turism så pratar man lokalt nu. Vi kommer att slåss mycket mer lokalt om turister från närområdet. Det kommer att ta tid innan flyg och tåg är igång. Det kommer att ta ett par år innan vi är tillbaks med långväga gäster.

TEXT KARIN BÅNGMAN
FOTO MATTIAS BÅNGMAN