Affärsutvecklingen har genom större delar av modern historia rört sig i vad många har upplevt som en rasande fart, likväl lär mycket av det du gör inom de närmsta månaderna komma att definiera din framtid. Marketing Land-skribenten Marc Sirkin uppmärksammade i sin krönika ”Kommer COVID-19 förändra allt” att lika lite som vi vet om vilka vanor folk kommer hålla fast vid efter coronakrisen, lika stora är möjligheterna för den som väljer att fördriva sin karantäntid på LinkedIn istället för Netflix.

Den som trodde att vi levde i en kaotisk, ständigt föränderlig värld innan Coronaviruset lär bli varse något värre nu. Den personen lär inte vilja annat än att gömma sig. Varje fiber i mig vill ligga ner och titta på Netflix hela dagarna. De störningar vi ställs inför upplevs som ohanterbara, men hur vi hanterar dom är väsentligt.

Jag ser många personer posta på sociala medier att COVID-19 förändrar allt. Jag vet att jag inte är ensam om att undra vad som kommer vara kvar när viruset ger med sig. Kommer livet återvända till vad det en gång var? Kommer allting bli normalt igen? Kommer mina besparingar återfå sitt tidigare värde? Jag önskar att jag visste.

Men tänk om den sortens frågor är fel att ställa just nu? Trots allt så rörde sig väl affärsutveckling och samhällsförändring redan i en rasande fart även innan. Vad hände med AI och dess höghastighetsutveckling av allt från marknadsföring till sjukvård? Visst, det var mindre komplexa tider.

Marketing Land-skribenten Marc Sirkin står bakom krönikan ”Kommer COVID-19 förändra allt”.

För att börja få grepp om den nya samtiden har jag försökt ställa frågan till en rad smarta personer. Det vanligaste svaret är ”jag kan inte tänka på det just nu”. Jag skyller inte på dem. Förändringarna som ligger framför oss är givetvis skrämmande även för dom av oss som omfamnar innovation och förändring.

Men vi står också inför ett läge där det är väsentligt att fundera och ta ställning, både personligen och proffesionellt, om hur marknaders möjligheter kommer förändras över både kort och lång tid.

Över kort tid kommer korten falla där dom faller. Arbetslösheten kommer rusa (har redan gjort). Företag kommer falla eller vackla (har redan hänt). Saker och ting kommer vara ur sina gängor under en tid. De konstant förändrade förutsättningarna får oss att springa i cirklar tills vi hittar ett sätt att göra vårt jobb (om vi har det kvar) relevant utifrån rådande kundbehov.

Min fråga över mer riktad till det längre perspektivet. Kommer folk att återvända till sina gamla vanor? Kommer industrin att återhämta sig? Kommer min digitala marknadskampanj via e-mail, i samma utformning som innan, fortfarande få en klickgrad på fantastiska 50%+? Kommer vi någonsin att skaka hand igen?

John F. Kennedy sa en gång: ”När det skrivs på kinesiska, då är ordet ´kris` ihopkomponerat av två karaktärer. Den ena representerar fara och den andra representerar möjlighet.

Ta din tid till att inse att vi befinner oss i en kris. Det är tillåtet, för oss alla.

Men iaktta också den möjlighet du står inför oavsett om ”allt förändras” eller inte, vad du gör kommande dag, vecka eller månad kommer definiera din framtid.

Kris eller möjlighet — du väljer.

Istället för att titta på Netflix och fundera över din bortgång, låt oss växla lite idéer på Linkedin och prata om vad som är på gång för att hjälpa varandra.

Läs mer om affärsutveckling relaterad till coronapandemin hos marketingland.com.

Krönikör: MARC SIRKIN
Översättning: MATTIAS BÅNGMAN